Wat is zoekwoord kannibalisatie en hoe los je het op?

Geplaatst op
zoekwoord kannibalisatie

Als je een website succesvol wilt laten ranken in de organische zoekresultaten van Google, dan is het belangrijk dat je zoekwoord kannibalisatie voorkomt. Met deze term wordt bedoeld dat meerdere pagina’s op je website over dezelfde zoekwoorden gaan. Misschien heb je momenteel dan ook meerdere pagina’s over een specifiek onderwerp en laat Google nu een artikel in de zoekresultaten zien, terwijl je eigenlijk een ander artikel op die plek had willen zien. In dit artikel ga ik je dan ook meer vertellen over zoekwoord kannibalisatie bij seo-blogs en hoe je het probleem snel en gemakkelijk oplost.

zoekwoord kannibalisatie

Hoe kun je keywoord kannibalisatie ontdekken?

Om het probleem op je website verhelpen, is het natuurlijk allereerst van belang dat je de zoekwoorden en artikelen waar het om draait, op een rijtje gaat zetten. Dit kun je op verschillende manieren doen.

Ten eerste kun je zelf de zoekwoorden intikken in Google waarop je gevonden wilt worden. Als er nu meerdere pagina’s naar boven komen op de eerste pagina, dan weet je dat deze artikelen min of meer over hetzelfde gaan. Deze vorm van keywoord kannibalisatie is op zich niet slecht, maar dien je wel in de gaten te houden.

Een andere manier is gebruik te maken van Google Search Console. Je kunt hier namelijk zien welke pagina’s ranken op bepaalde zoekwoorden in Google. Mocht hieruit kunnen worden geconcludeerd dat meerdere pagina’s worden weergegeven op een bepaalde zoekterm is er sprake van kannibalisme. Gebruik eventueel Google Docs om een handig overzicht te maken.

Ook kun je gebruikmaken van enkele betaalde seo tools. Denk bijvoorbeeld aan Semrush.com, Afhrefs.com en Neilpatel.com. Zij hebben namelijk handige software die de kannibalisme automatisch voor je analyseren.

Hoe kun je keywoord kannibalisatie makkelijk verhelpen?

Na het uitzoeken van pagina’s die bijdragen aan de kannibalisatie kun je beginnen met het verhelpen van het probleem. Dit is eigenlijk vrij simpel en kan vrij gemakkelijk.

Om te beginnen bepaal je wat de belangrijkste pagina is, en die je dus wilt laten weergeven in Google. Voor de andere pagina’s stel je dan een 301-redirect in, zodat deze pagina’s verwijzen naar de juiste pagina.

Eventueel kun je ook interne en externe linkbuilding toepassen op je website. Je kunt dan door middel van linkjes aangeven wat de belangrijkste pagina’s op je website zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *