Hoe kom je bovenaan in Google?

Geplaatst op
bovenaan in google

In de huidige tijd kun je als ondernemer niet meer om het internet heen. Iedereen wil het liefst bovenaan in Google staan, om zoveel mogelijke potentiële klanten via het web binnen te halen. Maar dat is ook tegelijk het probleem: iederéén wil dat. Hoe zorg je er nou voor dat juist jouw website helemaal bovenaan de zoekresultaten staat? Dat vertellen we je in deze blog!

Zorg voor een gebruiksvriendelijke website

Bij zoekmachineoptimalisatie – zoals we het vakgebied noemen dat zich bezighoudt met het behalen van goede posities in Google – denken velen al gauw aan het maken van content. Waar schrijf je over, hoe verwerk je belangrijke zoektermen, enzovoort. Echter, het begint allemaal met je website ‘an sich’. Deze moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Haakt het gros van je bezoekers binnen enkele seconden af, dan beschouwt Google dat als signaal dat jouw website namelijk niet aan de verwachtingen voldoet. Het gevolg: je daalt in de zoekresultaten, want Google wil alleen de meest relevante websites weergeven.

Zorg er daarom voor dat je website bijvoorbeeld snel laadt. Via Google PageSpeed Insights kun je de snelheid van je website testen en krijg je meteen te zien wat je verbeterpunten zijn. Daarnaast is het belangrijk te zorgen voor een heldere, overzichtelijke navigatie. Bezoekers moeten meteen kunnen zien wat ze waar op je website kunnen vinden. Moeten ze zoeken, dan is de kans namelijk groot dat ze weer afhaken.

Vind de juiste zoekwoorden

Wanneer je via Google bezoekers wilt binnenhalen, moet je natuurlijk weten waar zij dan precies op zoeken. Via de zoekwoordplanner van Google of een (andere) gratis tool als UberSuggest kun hierachter zien te komen. Ben je een regionale ondernemer? Combineer dan de belangrijkste zoekwoorden met jouw vestigingsplaats en eventueel andere belangrijke plaatsen uit de regio en schrijf hier speciale landingspagina’s voor. Deze landingspagina’s moeten erop gericht zijn de bezoeker zo snel mogelijk richting je productpagina’s (in het geval van een webshop) of het contactformulier te leiden.

Begin met linkbuilding

Dit klinkt wellicht als een ontzettend technische term, maar in de praktijk valt dit reuze mee. Met linkbuilding bedoelen we namelijk het verzamelen van externe links naar de belangrijke (landings)pagina’s op je website. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te gaan gastbloggen, links te plaatsen op bedrijvengidsen en andere online directories, maar bovenal door goede content te maken en deze te delen. Spontaan verkregen backlinks zijn doorgaans namelijk het meest waardevol, omdat ze afkomstig zijn uit jouw eigen branche.

Hulp nodig? Schakel een specialist in

Goed, dit is natuurlijk slechts een heel kort overzicht van wat je kunt doen om hoger in Google te komen. Kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan eens contact op met een online marketingbureau, zoals B&S Media. Daar kan men je alles vertellen over internetmarketing en de mogelijkheden om de zoekresultaten te bestormen.