Drie verschillende soorten marketplaces

Geplaatst op

Omdat er tegenwoordig veel aankopen online worden gedaan is de autoriteit van marketplaces toegenomen tijdens de afgelopen jaren. Een marketplace is een online platform waar externe verkopers de mogelijkheid krijgen om zelf spullen te verkopen. De eigenaar van de marketplace heeft de rol van een intermediair. Deze persoon zit dus tussen de consument en de externe verkoper in. De eigenaar van de marketplace verdient eraan omdat hij ervoor zorgt dat de transacties en dergelijke goed verlopen. Hij krijgt hier vaak een commissie voor. Er zijn drie verschillende soorten marketplaces. Om te beginnen zijn er horizontale marketplaces, deze verkopen verschillende producten of diensten die met elkaar te maken zijn. Als tweede zijn er verticale marketplaces, deze verkopen alleen merken, producten of diensten van één productgroep. Bijvoorbeeld een marketplace voor alleen tweedehands designauto’s. De laatste soort marketplace is een all-in-one marketplace, hier kan vrijwel alles worden verkocht, denk bijvoorbeeld aan marktplaats. 

Eigenaar van een marketplace

Als eigenaar van een website of marketplace is het natuurlijk belangrijk om ervoor te zorgen dat je goed gevonden kan worden. Niet iedereen is hier even handig in, maar er kan hulp worden ingeschakeld. Hierdoor kan er optimaal worden ingespeeld op de ontwikkeling. Wanneer er zulke hulp wordt ingeschakeld door een marketingbedrijf wordt er begonnen met een analyse. Tijdens deze fase wordt er in kaart gebracht welke producten geschikt zijn voor marketplaces, maar ook voor welke marketplaces precies. Vervolgens is het belangrijk om meer in beeld te komen en makkelijk gevonden te kunnen worden. Hierbij kan het marketingbedrijf helpen doormiddel van onderzoek. Er wordt dan door hen onderzocht wat de juiste zoek strategieën en zoektermen zijn. Niet alleen goed gevonden worden is belangrijk, maar ook wat er te zien is na het vinden. 

Verbeteren van de marketplace

Hier draait het dus om de content, de content wordt geoptimaliseerd voor de relevante zoekopdrachten. Vervolgens helpt het marketingbedrijf om te aderteren, hier zijn verschillende strategieën voor. De specialist kan hier het best passend advies voor geven. Nadat er gewerkt is aan het adverteren op de juiste manier is de laatste stap om het te monitoren. In deze fase wordt er geëvalueerd en gekeken of er ruimte is voor verbetering. Door constant te optimaliseren op het gebied van onder andere keywords en budgetten blijft de marketplace in een goede positie. Deze positie wordt ook nog extra versterkt door met regelmaat titels en productomschrijvingen te updaten. Door dit soort strategieën toe te passen en hulp van een marketingbureau te krijgen kan een marketplace veel makkelijker gevonden worden. Dit zorgt er ook weer voor dat er beter ingespeeld wordt op de ontwikkelingen en hier kan direct geprofiteerd van worden. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *