Beroerde tijden vragen om andere maatregelen:

Geplaatst op

Nu bijna al het nieuws omtrent het COVID-19 virus achter de rug is en horecabedrijven weer opstarten, vergt dit voor jouw onderneming wellicht een andere manier van doen. Een betere en toekomstbestendige aanpak. De maatregelen treffen uiteraard niet enkel horecabedrijven, maar ook andere bedrijven. Denk hierbij aan marketingbureaus. Marketingbureaus vallen tussen wal en schip. Veel van zulke bedrijven bouwen hun klantportfolio op in een bepaalde sector. Wanneer een marketingbedrijf haar zorgvuldig opgebouwde portfolio in de horecasector heeft opgevuld dan kan het wel eens (financieel) spannend worden.

Welke maatregelen moeten wij als bedrijf dan treffen?

Deze vraag kunnen wij niet zomaar beantwoorden. Voor een bedrijf is het allereerst belangrijk om een spendanalyse te maken. Met zo’n spendanalyse maak je de inkoopuitgaven van je onderneming inzichtelijk. Dit kan voor jouw onderneming een tijdrovende klus zijn. Dat begrijpen wij uiteraard heel goed. Het is dus de vraag of je zo’n analyse moet maken. Vragen die je daarbij kan stellen zijn: 

  • Heb ik ook écht op de routinematige bestedingen gelet? Denk hierbij aan facilitaire inkoop als wasmiddel, vaatwastabletten etc.?
  • Heb ik inzichtelijk wie exact mijn leveranciers zijn en hoe vaak ik iets bij hen bestel?
  • Heb ik ooit naar inkoop op strategisch niveau bekeken?

Als het antwoord drie keer nee is dan raden wij jou aan om eens kritisch te kijken naar jouw inkoopuitgaven. Hieronder noemen we een paar voorbeelden.

Voorbeelden

Er zijn tal van voorbeelden waarop te bezuinigen. Denk daarbij aan een simpel product als schoonmaakdoekjes. Schoonmaakdoekjes kan je uiteraard van een A-merk bestellen, maar ook net zo goed van een B-merk. Reken het verschil uit in stukprijs en voilá: daar is jouw inkoopbesparing. Vermenig het verschil eens over het aantal doekjes wat je op jaarbasis bestelt.. En ja, je hebt een leuke besparing.

Als je van bent om een investering in kantoormeubilair te doen, dan kan het wijs zijn om eens naar ‘’minder’’ te kijken. Met minder bedoelen wij gebruikte of tweedehands kantoormeubelen. Dit kan je snel veel kosten besparen. Veel partijen leveren de meubelen netjes, schoon en snel bij jouw kantoor- of woonadres.Een ander voorbeeld is het huren van vergaderlocaties. Heeft u een groot kantoorpand en kantoorpand enkel voor vergaderen? Dan is het raadzaam om misschien te verhuizen naar een ander kleiner (=besparing) kantoor. U kunt bij veel bedrijven flexibel en unieke vergaderlocaties huren. In Zwolle bijvoorbeeld – Yourmeeting.nl biedt voor elke vergaderlocatie een unieke ervaring. Het is bij hen zelfs mogelijk om gratis te parkeren.