Interview bouwen aan vertrouwen: Daan Scheer Motion 10

Bouwen aan Vertrouwen. Een estafetterubriek met deze maand Daan Scheer, CEO van Motion10.
“Zet eerst je eigen mensen centraal”

Vertrouwen is het belangrijkste ingrediënt voor groei van organisaties. Joost Schrage en Stephan Fellinger van De Zaak van Vertrouwen interviewen maandelijks mensen die een uitgesproken mening hebben over hoe je bouwt aan vertrouwen in de veranderende wereld. En wat de rol daarbij is van beloftes, mensen en producten. Deze maand Daan Scheer, CEO van Motion10, specialist op het gebied van integratie, digitaal samenwerken en Business Intelligence. Motion10 rekent veel verzekeraars tot haar klanten.

Vertrouwen is een veel gebruikte term in de verzekeringssector. Hoog tijd om een aantal professionals te vragen wat hun relatie is met ‘Vertrouwen’. Deze keer, Daan Scheer (58 jaar), oprichter en ceo van Motion10,  studeerde Economie in Amsterdam.

Innovatie

is, gezien de dienstverlening van Motion10, voor iedereen hier een gegeven. Het is ons vak om meer waarde uit informatie en ict-systemen te halen.​ Wij bouwen een digitale werkplek zodat mensen efficiënter samen kunnen werken en sneller kunnen beslissen. Als je hier werkt moet je dus met de allernieuwste technologie volledig bekend zijn. Al onze producten lijken technisch, maar gaan in feite over integratie en samenwerken. Dat dragen we niet alleen uit in onze oplossingen, daar is onze organisatie als het ware omheen vormgegeven.

De cultuur

hebben wij bewust zeven jaar geleden bepaald. Wanneer je met acht specialisten een bedrijf start in digitaal samenwerken en business intelligence, dan kan je dat natuurlijk op allerlei manieren vormgeven. Wat in ieder geval toen voorop stond is dat wij organisaties beter, slimmer en efficiënter wilden laten werken. En daar hoort het uitgangspunt ‘de betrouwbare leverancier’ bij. Maar hoe ga je dat invullen? De kern is dat je op de eerste plaats een betrouwbare werkgever moet zijn. Pas dan kan je van je mensen verwachten dat ze op dezelfde manier met klanten omgaan. Dat is de basis, die cultuur moet je ook voelbaar maken. We doen elk jaar mee met de Great Place to Work-verkiezing en het punt waar we extreem hoog op scoren is juist die betrouwbaarheid. Wij mogen onze eigen mensen nooit, maar dan ook nooit teleurstellen. Onze mensen zijn enorm loyaal, vooral omdat wij zelf ook loyaal zijn naar hen. Hierdoor zijn onze medewerkers ook loyaal naar onze klanten en zullen zij deze ook niet teleurstellen.

Het bewijs

hiervoor zit ook in ons kantoor helemaal bovenin ‘De Rotterdam’, het enorme complex van Rem Koolhaas. Op 42 hoog aan de Maas is het een wezenlijk onderdeel van ons product. Wij zitten ook niet voor niks in een ‘healing office’. Het ademt onze bedrijfscultuur, het faciliteert, het beïnvloedt je positief. En dat gaat verder dan ‘het nieuwe werken’. De omgeving nodigt je uit tot kennis delen, ontwikkelen. Die zachte kant past goed bij ons. Je wordt gedwongen veel te lopen, er wordt staand vergaderd. Je gaat je daardoor beter en gezonder voelen. Je biedt talent een extreem inspirerende en uitdagende werkomgeving. Ook fysiek.

Het ‘Ecosysteem’

waar wij onderdeel van zijn, is er een waar wij ons goed in thuis voelen. Iedereen speelt in dat ecosysteem een bepaalde rol en je hebt elkaar nodig. Het betekent dat het voor alle betrokkenen voordeel moet brengen. Onze leveranciers moeten er beter van worden, onze klanten, onze aandeelhouders, maar bijvoorbeeld ook onze schoonmaker en cateraar. We maken een omgeving, een ecosysteem, waar iedereen iets uit kan halen. Om te beginnen onze eigen mensen.

Talent

is namelijk altijd schaars, zeker in de ICT-sector, en het zal alleen maar schaarser worden. Ook verzekeraars zullen steeds meer ICT-organisaties worden. Daarom creëren wij een werkomgeving die uitnodigt tot kennis delen en ontwikkelen. Natuurlijk wordt dat door vele organisaties beloofd, maar bij alles wat we vertellen zijn onze eigen mensen het onderwerp. Zij zijn hét levende bewijsmateriaal van onze beloftes. Hen motiveren is de kern van behoud.

Diversiteit

is voor ons vanzelfsprekend. Toen ik dertig jaar geleden Economie studeerde waren er vijf meiden op 200 jongens. Onlangs, bij het afstuderen van een neefje, bleek intussen de helft vrouw. En zoveel verschillende nationaliteiten en kleuren, onvoorstelbaar. Dat zie je hier op de werkvloer natuurlijk terug. Je moet je mensen het gevoel geven dat ze anders kunnen zijn en toch geaccepteerd worden. Hoewel wij een technisch bedrijf zijn en natuurlijk vooral op ict gericht, zoeken we niet alleen mensen met een technische achtergrond. Vooral op het gebied van marketing en finance is er veel ruimte om een keur aan disciplines binnen te halen.

Persoonlijk

vind ik dat vertrouwen de afspraak is die je moet nakomen. Denk goed na bij alles wat je toezegt, privé én zakelijk. Vraag je altijd af: kan ik het waarmaken? Zo nee, niet doen. Niets is zo erg als valse verwachtingen scheppen. Ook bij ons belooft de een meer dan de ander. Bij Sales speelt dat meer dan bij Techniek. Salesmedewerkers zijn continue aan het manoeuvreren en ruimte aan het zoeken. Daar zij ze ook voor aangenomen, maar je moet je wel bewust zijn waar je mee bezig bent. Als werkgever dienen wij een omgeving te creëren waarin je niet te ver kunt gaan. Je kan het niet elke keer recht praten. Vertrouwen heeft ook met structuur en duidelijkheid in je bedrijf te maken. Het voorkomt valse verwachtingen.

Verzekeringen

daar moet je blind op kunnen varen. Al te vaak moet ik in de kleine lettertjes duiken om te kijken wat er nou wel en wat niet is verzekerd. Dat beschaamt mijn vertrouwen. Je moet je klant serieus nemen. Maar vertrouwen betekent ook dat je als organisatie je bedrijfskritische systemen constant moet monitoren en waar nodig herbouwen. Daar zouden organisaties wat vaker bij stil mogen staan. Er zijn in de financiële sector zoveel systemen waar niemand meer aan mag komen. Dat is een enorm risico. Je moet letterlijk je techniek beheersen. Dat voorkomt onaangename verrassingen.

Klantbelang centraal

is bij ons niet ten koste van alles. Natuurlijk willen we dat al onze klanten tevreden zijn, dat meten we daarom continu. Maar als we moeten kiezen tussen klant en medewerker, kiezen we toch echt eerst voor onze medewerker. Immers, als je als werkgever al niet betrouwbaar kan zijn voor je mensen, hoe kunnen je medewerkers dan betrouwbaar zijn naar je klanten. Je moet altijd kunnen vertrouwen op het bedrijf waar je werkt. Voor ons komt medewerkersbelang centraal dus voor klantbelang centraal. Immers, als je het intern niet goed op orde hebt, kun je de klant nooit centraal zetten.

De Cloud

is als het gaat om vertrouwen een gevoelig onderwerp, maar ondertussen hebben we al zoveel projecten in de cloud en merken we eigenlijk dat het steeds minder een issue is. De veiligheid wordt steeds groter en daarmee neemt het vertrouwen van de klant toe. Wij hebben bewust een gestructureerd proces om de klant te laten zien hoe zorgvuldig wij en onze leveranciers met gegevens omgaan. En dan hebben we niet alleen oog voor de technische kant, we hebben juist ook aandacht voor de emotionele, niet-rationele kant. Dat is een proces waar vertrouwen een enorme rol speelt.

Dit interview is verschenen in de papieren versie van Assurantie Magazine van december 2015.