ANWB autoverzekering monitort via app rijders en deelt zo nodig info met justitie

Een paar weken geleden hadden mijn compagnon en ik het erover. In de ANWB-gids stond een advertentie van de Autoverzekering Veilig rijden op basis van het monitoren van je rijgedrag via je mobiele telefoon. In de VS wordt het al jaren aangeboden en nu dus ook door ANWB.

Nu kwam in het nieuws dat de ANWB de verzekering sinds juni 1.800 keer heeft afgesloten en dat 77 verzekerden zijn aangesproken op onverantwoord rijden. Elke tien dagen krijgt de verzekerde zijn of haar rijscores te zien. Bij de 77 verzekerden die werden aangesproken, ging het vooral om “fikse overschrijdingen van de maximumsnelheid”. Volgens de ANWB reageerde de helft positief en verbeterde daarna het rijgedrag. Een deel heeft er voor gekozen om de polis om te zetten naar een traditionele autoverzekering. Een ander deel heeft zelf de polis opgezegd.

Het is een interessante ontwikkeling, waarbij er grote kans is dat in de toekomst, verzekerden die hun rijgedrag niet willen laten meten, daarvoor extra de portemonnee moeten trekken. Er komen ook een aantal vragen bij mij naar boven.

Vertrouwenskrediet Achmea vs ANWB

In 2015 lanceerden verzekeraar Achmea haar plannen om via onder andere een samenwerking met Nest verzekerden korting te geven, in ruil voor inzicht in het meten van gedrag. Achmea had plannen om in huis en in de auto het gedrag van klanten die daar bewust voor zouden kiezen te volgen, in ruil voor korting op de premie. De plannen kwamen voort uit een bezoek van de leiding van Achmea aan Silicon Valley. Maar het liep anders. Er ontstond commotie in de media op het gebied van privacy. Nest ontkende een samenwerking. In de Tweede kamer werden vragen gesteld.Privacybewakers Bits of Freedom bemoeiden zich met de discussie en Achmea weigerde in DWDD te verschijnen om uitleg te geven. Kortom een hoop gedoe.

En nu valt het op dat we veel vertrouwen in de ANWB hebben, dat de ANWB duidelijk meer vertrouwenskrediet heeft dan Achmea. Want waar Achmea simpelweg niet vertrouwd wordt, wordt er nauwelijks getwijfeld aan de goede bedoelingen van de ANWB. Het laat maar weer zien hoe belang dat vertrouwen is bij de introductie van nieuwe technologie. Wie vertrouwen we onze privegegevens toe?

Justitie

Ok, terug naar de vragen die opkomen. Klanten vertrouwen dus de ANWB. Maar wat nu wanneer justitie de gegevens opeist bij de ANWB om de overtreders alsnog te kunnen straffen? Werkt de ANWB daar aan mee? Volgens de voorwaarden wel.

Wat doen wij niet met jouw gegevens?

De ANWB stelt jouw data niet beschikbaar aan politie of justitie, behalve wanneer we via een gerechtelijk bevel worden gevraagd de gegevens beschikbaar te stellen.

Wat zijn de consequenties daarvan? Wat vinden de overtreders? Kiezen mensen dan nog steeds voor deze verzekering? Blijven mensen de ANWB vertrouwen wanneer justitie zich gaat bemoeien met de gegevens? Of zorgt deze ontwikkeling dat het alternatief, anoniem rijden, straks duurder zal worden. En zorgt het dat we als consumenten en burgers straks klem komen te zitten tussen de overheid die ons op deze manier volgt inclusief extra inkomsten en verzekeraars die ons laten betalen wanneer we juist onze privacy willen behouden. De belofte “ANWB brengt je verder” zou dan wel eens “ANWB brengt je verder van huis” kunnen worden..